Boli Cię pięta… czy to na pewno ostroga?

Jedną z częściej występujących dolegliwości wśród biegaczy jest ból pięty.

Najpierw go lekceważymy, bo boli lekko. Później odpoczywamy i przechodzi. Aż w końcu zaczyna nasuwać niemiłosiernie i zaczynamy szukać pomocy.

Jeśli zrobimy zdjęcie RTG i okaże się, że mamy taki charakterystyczny „haczyk” kostny na kości piętowej… no to jesteśmy w domu i pojawia się diagnoza „ostroga piętowa”.

ostroga piętowa

Dostajemy skierowanie na ultradźwięki, laser, falę uderzeniową. I części z Was to pomaga. Bo likwiduje stan zapalny. Ale niestety nie wszyscy są takimi szczęśliwcami. I ich boli nadal.

Dlaczego?

Okazuje się, że sam fakt występowania ostrogi nie musi być przyczyną bólu. Nie zawsze ciało potraktuje tą zmianę jako przeciążającą i nie zawsze zareaguje stanem zapalnym.

No dobrze, w takim razie „Dlaczego boli?”

Tu zaczyna się cała historia. I żebyś dobrze ją zrozumiał to muszę pomęczyć cię trochę anatomią.

Spójrz na rycinę. To jest twoja stopa widziana od spodu. Ta rozdzielająca się na pięć części płachta to rozcięgno podeszwowe- to ono wzmacnia stopę i pozwala na utrzymanie jej prawidłowego wysklepienia. Pod rozcięgnem podeszwowym znajduje się kilkanaście różnych mięśni uruchamiających stopę.

rozcięgno podeszwowe

Mięśnie jednak nie będą działać same z siebie…potrzebują kogoś, kto wyda im polecenie. Tym zajmują się nerwy. Kogoś, kto da im jeść- tym zajmują się tętnice. I kogoś, kto posprząta- czyli żyły i naczynia limfatyczne.

taśma powierzchowna tylna

Pójdźmy dalej… okazuje się, że nasze rozcięgno podeszwowe ma ciąg dalszy…tylko inaczej już je nazywamy…przechodzi w ścięgno Achillesa. Nie ma tam żadnej magicznej granicy, żadnego znaku stop. W twoim organizmie tkanki od podeszwy stopy do potylicy i łuku brwiowego stanowią ciągłość. Nazywamy to taśmą anatomiczną. Obiecuję, że napiszę o nich więcej. Doprecyzujmy…to taśma powierzchowna tylna.

ścięgno Achillesa

Ścięgno Achillesa przedłuża się w mięsień brzuchaty łydki, ten w mięśnie kulszowo-goleniowe…a one w więzadło krzyżowo-guzowe…i dalej w prostownik grzbietu…uff…wystarczy😊

Po co to wszystko było?

Zastanów się…jeśli te tkanki stanowią całość, jeśli mam jeszcze dodatkowo nerwy i naczynia krwionośne, które są przy nich…to ból twojej pięty może wynikać z zaburzenia na którymkolwiek lub kilku z tych poziomów. Nie tylko z faktu posiadania ostrogi.

• masz skróconą łydkę twardą jak skała- może boleć Cię pięta
  • nie jesteś w stanie zrobić skłonu do przodu- może boleć Cię pięta
  • twój prostownik pleców to dwa napięte sznury po boku kręgosłupa- może…już wiesz 😊
  • i teraz najlepsze…masz głowę ustawioną w przeproście(skrócone mięśnie podpotyliczne)…też może boleć

Dlatego działanie miejscowe często nie wystarczy. Dlatego kontuzja często wraca. W następnych artykułach pokażę Ci jak sprawdzić, co może być przyczyną twojego bólu i co zrobić żeby pozbyć się bólu.

Do przeczytania! 🙂

Brak produktów w koszyku.